Siesta
– en av Schuberts mest fullbordade
Hon
är en av de 60-åriga primadonnorna i MYS-flottan, de
där gamla miljonärsjakterna som är minst tolv meter
långa och minst 35 år gamla och därför äger
rätt att föra Motor Yacht Societys blåvita vimpel
på gösstaken.
Hon
är rund om magen och har en rullande gång, men vilka
primadonnor är inte såna. Hon har hetat Dido, Olpela,
Holiday, Ansgar och numera heter hon Siesta. Kärt barn har
många namn, som knivskärare Johansson-Lindgren-Träff
sa till häradsdomarn.
Hon
är en av de vackraste båtar som den gamle hedersknyffeln
Hugo Schubert hann konstruera under sitt långa liv, en av
de mest fullbordade av Schuberts marina symfonier. Men så
fick Schubert också klart för sej redan vid beställningen,
att kalaset skulle få kosta. Beställare var nämligen
generalkonsul Hugo Duhs i Bahco, som gjort en förmögenhet
i spritkök efter att ha varit primus redan i skolan. Skrovet
nitades sålunda i 4 mm galvad stålplåt i Borlänge.
Fraktades sedan ner till Saltsjöbaden per järnväg
för att på Schuberts varv inredas i honduras, plysch
och mässing och förses med däck i ångande
fräsch oregon pine. 1915 var bygget klart och notan gick
på 70 000 kronor, en enorm förmögenhet det året.
Duhs
döpte henne till ”Dido” och äcklade hela
skärgårn med henne i 25 år. Hon var så
grann att de andra miljonärerna, Wallenberg, Kreuger, Åkerlund
och von Schinkel, höll på att bygga på sej för
att bräcka henne.
På
generalkonsulns tid hade hon öppen kommandobrygga, för
det var en påmönstrad gast som körde och honom
var det inte så noga med.
1940
förvärvades fartyget av familjen Arvid Berndtsson som
styrde själv och byggde vindrutor för bryggan samt döpte
om henne till ”Olpela”, de första bokstäverna
i namnen på familjens grabbar – Olle, Pelle och Lasse.
1952
inköptes hon av pastor Gustaf Aronsson som var kringresande
predikant i Stockholms skärgård för Missionsförbudets
räkning. Hon blev känd under namnet ”Ansgar”
vid alla bryggor från Arholma till Landsort. Aronsson, hade
fiol med ombord och gummorna på öarna
strömmade till, ty förutom Guds ord och fiolspel vankades
också ett glas nattvardsvin som värmde i skrovet. Än
i dag, när båten heter ”Siesta”, händer
det att skärgårdsgummorna tar sej åt psalmboka
när båten rundar uddarna.
Pastor
Aronsson var nitisk, det hörde till att han i ruggiga höstkvällar
då och då bordade fyrskeppet Almagrundet för
att ge besättningen ett Guds ord. Hävningen var så
svår att han inte kunde förtöja långsides.
Fyrskeppsgubbarna släppte ut en lina och förtöjde
båten på svaj.
Men
pastor Aronsson tröttnade till sist. Visserligen skröt
Missionsförbundet i sin reklam med att man bedrev mission
”både till lands och till sjöss” men något
bidrag till bensin och fiolsträngar såg pastorn aldrig
röken av. Och att driva ”Ansgar” på enbart
kollektmedel blev så småningom omöjligt. Pastorn
befann sej i samma situation som gubben Öhman, vilken skjutsade
kyrkoherden ut till Harö. ”Den här skjutsen får
väl Vår Herre betala?” sa kyrkoherden när
man var framme vid Harö. ”Kan tänkas”, sa
Öhman, ”men du som kännern får väl
vara så full i fan å lägga ut för honom”.
1956
var det färdigfrälst för Aronssons del och båten
övertogs av rederibolaget Östergötland som från
kajen nedanför Strand hotell i Stockholm körde utflyktscharter.
Båten döptes till ”Holiday” och fick helt
plötsligt en helt annan publik än under pastor Aronssons
dagar. Fast en och annan frälsarkrans hängde fortfarande
med. Loggboken från chartertiden radar upp många spännande
namn. 1956 tycks t ex generalsekreteraren i FN, Dag Hammarskjöld,
ha varit hemma och bjussat ett tiotal utländska gäster
på kryss.
Gits Olsson ur Båtnytt 4:1976